تجهیزات پزشکی یوکامد
شماره تماس : 09124625210

تجهیزات مورد نیاز دامپزشکی

از آن جایی که دامپزشکی شغل بسیار تخصصی ای است و نیاز به تجهیزات و ابزارهای خاص دارد، مانند هر حرفه ای، راه اندازی کلینیک دامپزشکی نیز نیازمند داشتن قطعات خاصی از تجهیزات است. این دستگاه ها و فن آوری ها به دامپزشکان کمک میکنند تا مراقبت های پزشکی درجه یکی را برای بیماران خود فراهم کنند. از میزهای معاینه و نورپردازی گرفته تا اتوکلاو، این ابزارها و تکنولوژی ها برای هر کلینیک دامپزشکی ضروری هستند. تیم تجهیزات پزشکی و دامپزشکی یوکامد تلاش به عمل آورده تا برای شما علاقه مندان به راه اندازی کلینیک دامپزشکی لیست کاملی از این تجهیزات را معرفی کند.

 

تجهیزات مورد نیاز دامپزشکی

تجهیزات ضروری دامپزشکی

در ادامه لیستی از تجهیزات مورد نیاز دامپزشکی ارائه میشود:

  1. میز معاینه
  2. ترازو
  3. گوشی پزشکی
  4. ترمومتر
  5. سونوگرافی دامپزشکی
  6. دستگاه اشعه ایکس
  7. تجهیزات بیهوشی
  8. انکوباتور
  9. سی تی اسکن و ام آر آی
  10. سانتریفیوژ
  11. ابزار آندوسکوپی
  12. پمپ های IV
  13. تجهیزات معاینه چشم و گوش
  14. اتوکلاو، ضد عفونی کننده و استریل کننده
  15. میکروسکوپ ها

 

تجهیزات دامپزشکی

 

میز معاینه

شما به عنوان یک دامپزشک به یک میز قوی و محکمی در هر اتاق درمان نیاز دارید که وزن و جابجایی بیمارتان را تحمل کند و به شما اجازه دهد با اطمینان حیوان را معاینه کنید. گذاشتن یک مت ضد لغزش روی میز معاینه نیز به شما کمک میکند تا از بیمارانی که تحرک زیادی دارند محافظت کنید. سطح این میزهای معاینه بسیار انعطاف پذیر است و می تواند با توجه به اندازه حیوان خانگی یا قسمت تحت معاینه تنظیم شود. برخی از این میزها میتوانند به عنوان کابینت برای ابزارهای مورد نیاز معاینه نیز استفاده شوند.

با توجه به نیاز بیمار و نوع معاینه، انواعی از میز معاینه موجود است:

میزهای برقی و هیدرولیکی
میز های v شکل
میزهای بالابر

 

میز معاینه دامپزشکی

 

ترازو

در حرفه ی دامپزشکی، یکی از تجهیزات مورد نیاز دامپزشکی، ابزار انداز گیری است؛ شما به عنوان یک دامپزشک به ترازوهایی در اندازه های مختلف نیاز خواهید داشت. آن هایی که برای حیوانات خانگی کوچک هستند را می توان به دیوار آویزان کرد یا به راحتی در کشو قرار داد. شما باید مقیاسی برای گربه ها و دیگر حیوانات خانگی کوچک یا متوسط و همچنین برای حیوانات خانگی بزرگ تر نیز خریداری کنید. در حال حاضر برخی از ترازوها با یک تشک لاستیکی همراه هستند و برخی نیز با نمایشگرهای دیجیتال در دسترس هستند و خواندن اعداد را آسان میکنند.

اگر چه شما یک ترازوی کوچک برای بیماران کوچک می خواهید که بتوانید آن را بین اتاق های معاینه جابجا کنید، اما از آن جایی که بسیاری از حیوانات خانگی از قرار گرفتن روی ترازو فراری اند استفاده از یک ترازوی ایستاده نیز به شما کمک می کند تا به محض ورود به اتاق، بیماران خود را وزن کنید.

 

ترازوی دامپزشکی

 

گوشی پزشکی

گوشی پزشکی یک ابزار اساسی برای دامپزشکان و یکی از مهمترین تجهیزات مورد نیاز دامپزشکی است و در هر معاینه، حتی یک معاینه ی معمولی مورد استفاده قرار می گیرد. همانطور که همه ما می دانیم، شنیدن صدای ریه ها و ضربان قلب بدون توجه به اندازه بیمار، به روند معاینه و درمان کمک می کند. گوشی پزشکی یک ابزار کوچک، سبک و قابل حمل است که زنگ صدای ایجاد شده توسط بدن حیوان را دریافت میکند و آن را به گوش شما می رساند. گوشی پزشکی به ما کمک می کند تا تمام عضلات و پوست را رد کنیم تا صدای ریه ها، روده ها و ضربان قلب را بشنویم. چنین ابزار کوچکی می تواند اطلاعات زیادی را، چه در مورد یک حیوان خانگی کوچک و چه در مورد یک حیوان خانگی بزرگ در اختیار متخصص قرار دهد.

 

گوشی پزشکی

 

ترمومتر

ترمومتر یا دماسنج ها در تجهیزات مورد نیاز دامپزشکی می توانند از نوع سنتی شیشه و جیوه باشند، که در صورت شکستگی نیازمند دور کردن سریع جیوه که یک ماده سمی است، هستند؛ یا میتوانند از نوع دماسنج‌های دیجیتال رکتوم دقیق و آسان باشند که معمولاً برای جلوگیری از عفونت، با روکش‌های یکبار مصرف استریل ارائه می‌شوند. از دماسنج های گوش نیز می توان استفاده کرد که مدل های مناسبی برای اکثر حیوانات کوچک موجود است. اینها نیز دارای یک پوشش یکبار مصرف برای جلوگیری از عفونت هستند. البته بهتر است هنگام نظارت بر دمای یک بیمار در حین درمان، از همان نوع دماسنج سنتی استفاده کنید، زیرا ممکن است تفاوت قابل توجهی در قرائت دماسنج های رکتوم و گوش وجود داشته باشد

 

ترمومتر در دامپزشکی

 

سونوگرافی دامپزشکی

تصویربرداری تخصصی می تواند تشخیص ها و نتایج دقیق تری را برای دامپزشکان فراهم کند و سونوگرافی می تواند به این امر کمک کند. مدل های سونوگرافی امروزی معمولا با نمایشگرهای خارجی و گزینه ای برای به اشتراک گذاری سریع تصویر نیز همراه هستند. این سیستم از امواج صوتی برای اسکن تصاویر داخلی بدن حیوان استفاده می کند و سپس روی صفحه نمایش داده می شوند. شما به عنوان یک دامپزشک همچنین می توانید یک دستگاه سونوگرافی قابل حمل بخرید که در شرایط اضطراری و در صورت مراجعه به بیماران در خانه های آن ها مفید خواهد بود.

 

 

دستگاه اشعه ایکس

رادیولوژی دیجیتال یا رادیوگرافی (DR)می تواند به دامپزشک کمک کند تا بدون استفاده از فیلم و پردازش تاریک خانه، تصویری واضح از ماهیچه ها، استخوان ها و اندام های داخلی حیوان مورد نظر به دست آورد. دستگاه های اشعه ایکس دیجیتال برای دامپزشکان کاملا مفید و ضروری هستند تا تصویر واضحی از اعضای داخلی بیماران خود به دست آورند. این تصاویر دیجیتال می توانند به داخل و خارج زوم کنند و روی جزئیات کوچک تمرکز کنند که می تواند به تشخیص دقیق منجر شود. با این روش، حیوان زمان بیشتری را صرف استراحت در خانه می کند تا اینکه برای تشخیص روی میز دراز بکشد. همچنین، این تصاویر را می توانید برای مشاوره بیشتر به سایر کاربران ارسال کنید. اشعه ایکس ساده ترین و بدون دردترین روش برای بررسی استخوان ها، اندام ها و ماهیچه های بیمار است که این جزئیات همگی به تشخیص دقیق کمک می کنند.

 

دستگاه اشعه ایکس

 

ابزار بیهوشی

ابزار بی هوشی یکی از ضروری ترین تجهیزات مورد نیاز دامپزشکی در کلینیک های دامپزشکی است که گازهای پزشکی خاصی را تولید و وارد بیمار می کند تا در طول عمل جراحی آرام و ثابت باقی بماند. این روش به کاهش خطر جانی حیوان کمک می کند و در ترکیب با مانیتورها برای اطمینان از نظارت بر علائم حیاتی حیوان خانگی مورد استفاده قرار می گیرد. اکسیژن معمولا در بی هوشی از گاز اکسیژن نیز استفاده می شود. بی هوشی برای درمان های طولانی و حساس که در آن ثابت ماندن بیمار مهم است، ضروری است. تجهیزات بی هوشی یک فرآیند خودکار برای دادن اکسیژن کافی به بیمار فراهم می کنند و تهویه صحیح و دوزهای بی هوشی را در ترکیب تنظیم شده توسط دامپزشک ارائه می دهند.

 

ابزار بیهوشی در دامپزشکی

 

انکوباتور

انکوباتور، یک محفظه عایق است که در آن دما، رطوبت و سایر شرایط محیطی را می توان در سطوح بهینه برای رشد، تخم ریزی یا تولید مثل تنظیم کرد. سه نوع اصلی از انکوباتورها وجود دارد: انکوباتورهای طیور، انکوباتورهای نوزادان، و انکوباتورهای باکتریولوژیک. استفاده از انکوباتور در کلینیک های دامپزشکی می تواند نقش مهمی در موفقیت این کلینیک داشته باشد. در بیشتر موارد، انکوباتور برای کشت باکتریایی و آزمایش های حساسیت آنتی بیوتیکی استفاده می شود. در کلینیک های دامپزشکی، انکوباتورها ابزاری رایج برای مدیریت جنین و سلول های مشتق از جنین هستند. برای جلوگیری از آلودگی، انکوباتورها معمولا مجهز به تجهیزات تشخیص و جداسازی هستند. همچنین، انکوباتورها اغلب دارای محیط های استریل هستند.

 

انکوباتور در دامپزشکی

 

سی تی اسکن و ام آر آی

اسکنرهای سی تی اسکن ابزار ارزشمندی در کلینیک های دامپزشکی برای شناسایی تومورها و سایر مشکلات پزشکی و نظارت بر سلامت حیوانات هستند. آن ها یک تصویر سه بعدی از بدن بیمار تهیه می کنند که امکان تشخیص و درمان سریع تر و دقیق تر را فراهم می کند. سی تی اسکن همچنین دید بهتری از استخوان ها و بافت ها نسبت به اشعه ایکس سنتی فراهم می کند. سی تی اسکن ها نیز از اشعه ایکس استفاده می کنند که با استفاده از الگوریتم های کامپیوتری، یک تصویر سه بعدی تولید می شود که می تواند دستکاری و بازسازی شود تا دامپزشکان قادر به تشخیص یک بیماری یا شرایط باشند. ولی اسکن های مغناطیسی (MRI)از آهن ربا و امواج رادیویی استفاده می کنند. هر دو تصویر ثابتی از اندام ها و ساختارهای بدن تولید می کنند.

MRI ها برای شناسایی مشکلاتی مانند مشکلات ستون فقرات، شکستگی های فشاری، التهاب، عفونت و تومورها استفاده می شوند که با سایر روش های تصویربرداری قابل مشاهده نیستند. MRI پیشرفته ترین تکنیک تصویربرداری است که در پزشکی و دامپزشکی استفاده می شود. MRI تصاویر دقیقی از ساختارهای داخلی فراهم می کند و ناهنجاری های ظریفی را نشان می دهد که با رادیوگرافی یا سی تی اسکن قابل شناسایی نیستند.

 

سی تی اسکن و ام آر آی در دامپزشکی

 

سانتریفیوژ

سانتریفوژها در آزمایشگاه ها برای جداسازی مایعات، گازها یا مایعات براساس چگالی استفاده می شوند. در دامپزشکی یک سانتریفیوژ برای تفکیک نمونه های مدفوع، ادرار و خون برای به دست آوردن نتایج داخلی ضروری است. سانتریفیوژ یکی از ابزار مورد نیاز دامپزشکی است از این جهت که اجزای سلولی خون را تفکیک میکند و یک پلاسما یا سرم بدون سلول برای تجزیه و تحلیل نمونه ای که از حیوان مورد بررسی است؛ یا این که سایر اجزای مایعات بیولوژیکی (ادرار، آسیت، و غیره) را تجزیه میکند.

 

سانتریفیوژ در دامپزشکی

ابزار آندوسکوپی

از ابزارهای آندوسکوپی برای مشاهده اعضای داخلی بیمار، از طریق یک لوله بلند و نازک استفاده می شود. این ابزارها برای کمک به تشخیص، بدون درد زیاد، عالی هستند. متخصصان در برخی موارد، این نوع روش ها را انجام می دهند اما با این حال دامپزشکان عمومی می توانند این تجهیزات را در عمل خود مفید بیابند و بیشتر مورد استفاده قرار دهند. آندوسکوپی روشی برای تشخیص و درمان بیماری هایی مانند سرطان، بیماری کیسه صفرا و سایر بیماری های روده ای است. آندوسکوپی برای مشاهده داخل معده و روده کوچک و همچنین روده بزرگ استفاده زیادی دارد.

آندوسکوپ ها اساسا از دو نوع آندوسکوپ انعطاف پذیر و آندوسکوپ های سخت هستند. آندوسکوپ انعطاف پذیر اساسا برای بررسی آناتومی دستگاه GI استفاده می شود. آندوسکوپی انعطاف پذیر علاوه بر این شامل محدوده فیبر و آندوسکوپ های ویدیویی نیز می شود. آندوسکوپ سخت عمدتا برای جهت یابی نواحی غیر لوله ای مانند مفاصل و حفره های بدن استفاده می شود.

 

آندوسکوپی در دامپزشکی

 

پمپ های IV

پمپ های IV یا پمپ های وریدی برای رساندن داروهای مورد نیاز به بیماران در حین جراحی استفاده می شود. دامپزشکان می توانند میزان تزریق این مکمل ها را با دستگاه IV برای مدت طولانی تری کنترل کنند و این در طول درمان پزشکی بسیار مفید است. پمپ IV به عنوان یکی از تجهیزات مورد نیاز دامپزشکی می تواند داروها را به چند روش تزریق کند: بولوس، قطره ای و حجمی. پمپ های IV در محیط های بالینی مانند بیمارستان ها، کلینیک های دامپزشکی و در خانه کاربرد گسترده ای دارند.

 

پمپ های IV در دامپزشکی

تجهیزات معاینه چشم و گوش

دامپزشکان به طور منظم چشم و گوش بیماران را از نظر عفونت های مختلف و هر بیماری مرتبط بررسی می کنند، بنابراین تجهیزات چشمی و گوشی عملا یکی از موارد ضروری در تجهیزات مورد نیاز دامپزشکی است.

انواع این دستگاه ها قابل حمل، برقی یا باتری ای هستند. دستگاه هایی که با برق کار می کنند را می توان در هر اتاق امتحان نصب کرد، در حالی که آنهایی که با باتری کار می کنند را می توان به راحتی بین اتاق ها جابجا کرد – انتخاب نوع این دستگاه بیشتر به بودجه مربوط می شود و بر اساس آنچه که با مکان مناسب تر است، انتخاب میشود.

 

تجهیزات معاینه چشم و گوش در دامپزشکی

 

اتوکلاو، ضد عفونی کننده و استریل کننده

اتوکلاو دستگاهی است که از بخار تحت فشار برای از بین بردن باکتری ها، ویروس ها، قارچ ها و هاگ های مضر استفاده می کند. اتوکلاو، ضد عفونی کننده و هر نوع تجهیزاتی برای استریل کردن نه تنها برای کار جراحی بلکه برای معاینه معمولی حیوانات خانگی نیز به عنوان یکی از تجهیزات مورد نیاز دامپزشکی لازم است. در مورد اتوکلاو گزینه های مختلفی برای انتخاب دارید. سایزهای مختلف و نسخه های دستی و اتوماتیک دیجیتال نیز در دسترس هستند. بهتر است براساس اندازه حیوانات مورد معاینه و بودجه خود تصمیم بگیرید. به عنوان یک معاینه بعد از هر جراحی، شما باید ابزارها را استریل کنید. برای این کار می توانید از اتوکلاو بخار استفاده کنید. قبل از استریل کردن، باید ابزارها را با استفاده از یک پاک کننده اولتراسونیک تمیز کنید، بنابراین به یاد داشته باشید که آن را به لیست خود اضافه کنید.

 

اتوکلاو، ضد عفونی کننده و استریل کننده، در دامپزشکی

 

میکروسکوپ ها

میکروسکوپ ها می توانند برای هر عمل دامپزشکی بسیار مفید باشند زیرا برخی از روش های بسیار رایج نیاز به آن دارند، مانند بررسی انگل ها در مدفوع حیوانات. دامپزشکان همچنین از میکروسکوپ ها برای چندین استفاده تخصصی استفاده می کنند که لزوما نیاز به کار آزمایشگاهی ندارند بنابراین این ها باید در لیست تجهیزات مورد نیاز دامپزشکی شما به عنوان یک دامپزشک باشند. یک میکروسکوپ با حداقل سه قابلیت (10x، 40x و 100x) به شما کمک می کند تا همه چیز را از عفونت گوش گرفته تا ترومبوسیتوپنی را تشخیص دهید. یک میکروسکوپ با کیفیت شما را قادر می سازد تا به سرعت ناهنجاری های خون، مدفوع، ادرار و نمونه های دیگر را بررسی کنید.

 

میکروسکوپ ها در دامپزشکی

 

نتیجه گیری

تیم تجهیزات پزشکی یوکامد تلاش خود را کرده تا فهرستی از ابزارها و تجهیزات مورد نیاز دامپزشکی برای دامپزشکان در تمام انواع روش های دامپزشکی را ذکر کند؛ البته در کنار این ها، دانش مناسب نیز بسیار مهم است. برای آگاهی از تکنولوژی ها و ابزارهای جدید، مهم است که تعداد زیادی کتاب دامپزشکی بخوانید.

تجهیز دامپزشکی به تمام تجهیزات مناسب، کار بسیار سخت و بزرگی است. با این حال، زمانی که در مرحله برنامه ریزی راه اندازی کلینیک دامپزشکی خود هستید، به صفر تا صد ابزار نیاز ندارید. در عوض، به اصول اولیه ای که برای ارائه مراقبت با کیفیت به بیماران خود نیاز دارید پایبند بمانید، سپس تجهیزات خود را ارتقا دهید یا در صورت نیاز ابزارهای تخصصی تری خریداری کنید. تیم تجهیزات دامپزشکی یوکامد میتواند شما را در امر مشاوره و خرید انواع تجهیزات دامپزشکی یاری رساند.

 

 

Call Now Button