تجهیزات پزشکی یوکامد
شماره تماس : 09124625210

مزایای عقیم سازی سگ ها

عقیم سازی یک عمل جراحی است که در آن بخشی از اندام تولید مثل حیوان خانگی شما برداشته می شود تا برای همیشه جلوی تولید مثل آن حیوان گرفته شود. عقیم سازی بیشتر بر روی سگ های نر و ماده، گربه، خرگوش و خوکچه هندی انجام می شود. این بدان معنی است که آنها دیگر قادر به تولید مثل و تولید نسل نیستند. این یک روش دائمی است و هیچ راهی برای معکوس کردن آن وجود ندارد. عقیم سازی مزایای زیادی برای حیوانات خانگی نر و ماده از کاهش خطر ابتلا به سرطان تا کاهش رفتار تهاجمی دارد. در این مقاله ما قصد داریم مزایای عقیم سازی سگ ها را برای شما بیان کنیم.

در عقیم سازی سگ های نر، بیضه ها برداشته می شوند و این عمل معمولا با نام کستراسیون شناخته می شود.در عقیم سازی سگ های ماده معمولا تخمدان ها و رحم برداشته می شوند. عقیم سازی سگ باید توسط یک دامپزشک دارای مجوز ، تحت شرایط استریل بالا و با بیهوشی عمومی انجام  شود. صاحبان حیوانات خانگی باید با دامپزشکان خود برای تعیین سن مناسب عقیم سازی برای سگ ها مشورت کنند.

عقیم سازی هم از نظر پزشکی و هم از نظر رفتاری به نفع حیوان خانگی شما خواهد بود. این کار هم به نفع شما هم سگتان است. در حالی که شما می توانید حیوان خانگی خود را تقریبا در هر زمانی عقیم کنید، انجمن بیمارستان حیوانات آمریکا (AAHA) برای سگ ها توصیه می کند که سگ های نژاد کوچک که در بزرگسالی کم تر از ۴۵ پوند وزن خواهند داشت، قبل از ۵ یا ۶ ماهگی یا نهایتا تا ۶ ماهگی عقیم سازی شوند؛ سگ های نژاد بزرگ که در بزرگسالی بیش از ۴۵ پوند وزن خواهند داشت، باید پس از اتمام رشد که از حدود ۹ تا ۱۵ ماهگی میباشد، عقیم سازی شوند. با این حال این حدود سن ها یک عدد تئوری هستند و در واقعیت دامپزشک شما می تواند به شما در انتخاب بهترین زمان کمک کند که ممکن است به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد.

عقیم کردن یا نکردن حیوانات خانگی تصمیمی است که والدین حیوانات خانگی باید در برخی موارد بگیرند. عقیم سازی، سگ های خانگی شما را کم تر در معرض بیماری های خاصی مانند سرطان و تومور قرار می دهد و میتواند مشکلات رفتاری را در حیوانات خانگی پرخاشگر برطرف کند. هرچند عقیم سازی سگ بی خطر است  اما برای بهبودی بعد از آن باید نکات بهداشتی و پزشکی پس از جراحی را رعایت کرد. تیم تجهیزات پزشکی یوکامد میتواند شما را در در یافتن بهترین تجهیزات و روش ها در دنیای پزشکی و دامپزشکی یاری کند.

عقیم سازی سگ

مزایای عقیم سازی سگ

سالانه میلیون ها حیوان از جمله سگ، از تمام سنین و نژادها در پناهگاه های اجتماعی کشته می شوند یا به عنوان ولگرد در طبیعت با ریسک بلایای طبیعی یا گرسنگی یا اتفاقات ناگوار به سختی زندگی میکنند و در نهایت در رنج میمیرند. این تعداد بالا نتیجه بی نظمی های ناخواسته و برنامه ریزی نشده ای است که می توان با عقیم سازی از آن ها جلوگیری کرد. در ادامه به برخی از مزایای عقیم سازی سگ اشاره خواهیم کزد.

مزایای عقیم سازی سگ ماده

  • هیچ چرخه تخمدانی وجود نخواهد داشت، بنابراین کششی بین سگ های نر و ماده به وجود نخواهد آمد.
  • سگ های شما تمایل کم تری به گشت و گذار اضافه نشان خواهند داد.
  • خطر تومورهای غده پستان، سرطان تخمدان و رحم کاهش می یابد یا از بین می رود، به خصوص اگر قبل از اولین چرخه تخمدان انجام شود.
  • تعداد سگ ها و توله های ناخواسته کاهش می یابد.
  • به سگ ها برای زندگی طولانی تر و سالم تر کمک خواهد شد.

مزایای عقیم سازی سگ نر

  • ادرار در هر مکان یا مارک گذاری، کاهش یا حذف خواهد شد.
  • با تمایل کم تر به گشت و گذار اضافه، احتمال آسیب دیدگی در درگیری ها یا تصادفات رانندگی کمتر خواهد شد.
  • خطر سرطان بیضه از بین می رود و بروز بیماری پروستات کاهش می یابد.
  • تعداد سگ ها و توله های ناخواسته کاهش می یابد.
  • رفتارهای پرخاشگرانه از جمله گاز گرفتن و حمله بسیار کاهش می بابد.
  • به سگ ها برای زندگی طولانی تر و سالم تر کمک خواهد شد.

مزایای عقیم سازی سگ

عقیم سازی حیوان خانگی نر به بهبود سلامت کلی او کمک می کند، به عنوان مثال در سگ های نر احتمال سرطان بیضه و مشکلات پروستات را کاهش میدهد. همچنین مشکلات رفتاری مانند پرخاشگری، میل به پرسه زدن و برخی رفتار های جنسی نامطلوب مثل پاشیدن ادرار در مکان های مختلف را نیز می تواند برطرف کند. سگ های عقیم نشده در بسیاری از نقاط دنیا یک مشکل واقعی به شمار می روند. آن ها می توانند مدام به دنبال حمله به دیگران و حتی حیوانات دیگر باشند، می توانند باعث حوادث رانندگی شوند، به جانوران محلی آسیب برسانند و کودکان را بترسانند. البته باید در نظر داشته باشید که عقیم سازی حیوان خانگی تضمینی برای حل تمام مشکلات رفتاری نیست، با این حال چون بین رفتارهای نامطلوب و سطح تستوسترون همبستگی وجود دارد، این عمل بسیار کمک کننده است.

عقیم سازی از تولید مثل غیر ضروری جلوگیری می کند و تعداد حیوانات ناخواسته را کاهش می دهد. ناخواسته بودن میتواند علل متعددی داشته باشد مثل عدم توانایی از نگهداری. این که شما به سگتان اجازه دهید تا تولید فرزندانی که قصد نگهداری از آنها را ندارید را به فرزندانتان بیاموزند، درس خوبی برای فرزندان شما نیست؛ به خصوص زمانی که بسیاری از حیوانات ناخواسته در پناهگاه ها با روش های نه چندان محبت آمیز نگهداری میشوند. هزاران روش، کتاب و ویدئو در دسترس است تا به فرزندانتان در مورد تولد به روشی مسئولانه تر آموزش دهید در سگ های ماده خطر برخی سرطان ها مثل تومورهای غده پستان، سرطان های تخمدان و رحم و عفونت های رحم (پیومتر)را کاهش می دهد. چرخه تخمدان در سگ های ماده های عقیم شده متوقف می شود و بنابراین جذب سگ های نر نخواهند شد.

مطالعه ای روی حدود 2.2 میلیون سگ نشان داد که سگ های ماده عقیم شده حدود 23 درصد و سگ های نر عقیم شده حدود 18 درصد بیشتر از همتایان عقیم نشده خود عمر می کنند. یکی از دلایل عمر بیشتر سگ های عقیم شده این است که آن ها کم تر از خانه دور می شوند و با سگ های دیگر درگیر میشوند. عقیم سازی تولید هورمون جنسی را متوقف می کند. این مسئله باعث کاهش رفتار پرخاشگرانه و رقابت طلبی در یافتن جفت می شود.

برای این امر درست است که شما باید پول پرداخت کنید تا سگ شما عقیم شود. با این حال، با جلوگیری از بسیاری از مشکلات جدی سلامتی، در طولانی مدت در هزینه ها صرفه جویی خواهید کرد. اگر این هزینه مانع از آن می شود که شما سگ خود را از دست بدهید یا از او در حال بیماری جدی با ناراحتی و هزینه های بالا نگهداری کنید، پس عقیم سازی بهترین راه برای هردوی شماست.

عقیم سازی سگ نر و ماده

 

نتیجه گیری

در نهایت با تمام مزایایی که گفته شد در صورت عدم عقیم سازی سگ خود، آن ها می توانند دچار عفونت رحمی یا پروستات شوند که نیاز به جراحی اورژانسی دارد. اگر این وضعیت درمان نشود یا جراحی در اسرع وقت انجام نشود، عفونت وارد جریان خون شده و کشنده می شود. و همچنین بیماری ها و خطرات جانی دیگر نیز آن ها را تهدید میکنند. هرچند عقیم سازی تمام مشکلات حیوان خانگی شما را برطرف نمیکند، اما میتواند طول عمر آن ها را بیشتر و کیفیت زندگی آن ها را بالاتر ببرد. تیم تجهیزات پزشکی یوکامد میتواند شما را در در یافتن بهترین تجهیزات و روش ها در دنیای پزشکی و دامپزشکی یاری کند.

 

 

 

 

 

Call Now Button